vrijdag, mei 10, 2013

 

Vermogen vergaren

Door Tom Lassing

De manier om rijk te worden is heel simpel, namelijk structureel en over een langere periode meer waarde binnenkrijgen als dat er uit gaat.
Het lijkt een stomme opmerking, maar zo is het in ieder geval niet bedoeld.
De meeste consumenten hopen namelijk op een wonder en geven structureel maand in, maand uit te veel uit. Het wonder moet dan komen van een meevaller. Een winst in de loterij, een familielid dat komt te overlijden waarna er een erfenis volgt, of een belastingmeevaller. Zo redden ze het financieel.
Hoe dan ook, als je zo leeft, dan kan je het wel vergeten. Immers is de meevaller al uitgegeven zodra deze binnenkomt, want natuurlijk koop je er de nieuwe auto mee...
Die was ook onderhand keihard nodig.
Zonder meevaller had je pas een probleem gehad.
Wie structureel rijker wil worden, zal maandelijks geld of waarde moeten overhouden.
Ik probeer hier met nadruk 'euro's' te vermijden. Veel euro's bezitten zie ik niet als rijkdom. Immers is een euro een verzonnen munt. Ze kunnen letterlijk morgen bepalen dat de munt net zo waardeloos is als voordat deze munt ontstaan is, namelijk nul.
Wie rijk is in euro's, neemt een enorm risico.
Daarom heb ik een groot huis met een flinke tuin gekocht en investeer ik nu in duurzame energie en een tuin die groenproducten gaat opleveren. Aan euro's op de bankrekening heb ik zoveel niet. Daar betaal je alleen maar belasting over. Wat mijn tuin straks gaat opleveren is pure winst. Iedere komkommer, iedere tomaat die uit de tuin komt hoef ik niet te kopen.
Ik weet, dat gaat maar om dubbeltjes... Als u dat doorheeft, dan bent u al aardig onderweg om het te snappen. Rijkdom komt niet vanuit die ene meevaller. Ze komt vanuit die structurele dubbeltjes die steeds weer via al die kanalen binnenkomen. Als er structureel meer van binnenkomen dan dat er weer uitgaan, dan ontstaat rijkdom... mits je het maar snel omzet in zaken van waarde of in productie capaciteit die ook weer wat gaat opleveren.
Vorige week zag ik dat mijn zonnepanelen over de week bezien meer hadden opgeleverd dan dat ik had verbruikt. Eindelijk! Toch een week lang gratis stroom gehad... Gratis is die zin, dat ik het geld ervoor op het dak heb liggen en niet hoefde over te maken aan een rijke Duitse energie maatschappij.

http://www.succesverhaal.nl Kijk ook eens op andere interessante websites zoals: http://www.energiestart.nl http://www.perma-cultuur.nl http://www.eerlijkvoedsel.com

Labels: , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?