woensdag, juli 06, 2005

 

De weg naar succes (deel twee)

Hoeveel risico moet ik nemen?

Natuurlijk zijn er voorbeelden te noemen van ondernemers die enorm rijk en succesvol werden door enorme risico's te lopen, maar veel meer ondernemers zijn te noemen die enorm rijk en succesvol werden juist door overbodige risico's te mijden.

Als u eenmaal een werkend systeem heeft, kunt u met veel meer zekerheid bepalen of een enorme kapitaal injectie uw onderneming in één klap 10 tot 100 keer groter kan maken. Immers, als uw opzet werkt, dan zijn er ongetwijfeld beleggers te vinden die u dan eventueel wel van kapitaal willen voorzien om het veel groter in de markt te zetten.
Het kan echter veel interessanter zijn om juist 100% van uw onderneming zelf in handen te houden en een goed werkend systeem slechts te verdubbelen en als dat gelukt is, het proberen nogmaals te verdubbelen etc.


Ik krijg naar aanleiding van de services www.succesverhaal.nl, www.tweedeinkomen.com en www.online-markt.nl nu regelmatig mail van mensen die als online ondernemer van start willen gaan. Een heel goede zaak, want hier ligt naar mijn idee een enorme markt open. Een deel van de vragenstellers denkt dat het hiermee verdienen van een volwaardig loon slechts een kwestie van weken, hooguit enkele maanden is.
Het kan....
Maar waarschijnlijk is het niet.

Immers moet heel deze opzet geleerd worden en moet er een strategie aan ten grondslag liggen. Het is niet even een product of dienst vinden, dat via advertenties en gratis vermeldingen te promoten en het grote geld komt binnen.

Zo werkt het vaak niet.

Affiliate marketing is in de meeste gevallen (en ook voor mij) vooral een leuke aanvulling op het inkomen. Zeker als u weinig geld hebt om het product of de dienst te promoten en u heeft ook nog weinig kaas gegeten van sites bouwen dan kan het wel eens meer dan een paar maanden duren voor het serieus geld gaat opleveren.
Kunt u wel makkelijk met Internet overweg en is een marketingtechnisch juiste site bouwen geen probleem, dan wordt het al makkelijker. Als u dan ook geen probleem heeft om 200 euro in de markt kunt gooien om te testen of iets werkt, ja dan kan het zelfs snel leuk worden.

Wie eenmaal het systeem door heeft, is waarschijnlijk in staat om binnen enkele maanden tussen een paar honderd tot een paar duizend euro per maand bij te verdienen.

Het echte verdienen duurt echter tenminste een paar maanden tot een paar jaar en het vergt een enorme inspanning...
Geloof niemand als er gesteld wordt dat het anders is. Alleen al het afstemmen van de Google advertenties kost de eerste maand minstens een uur per dag en vaak meer. Dan moet u ook nog eens verstand van die materie hebben. Ook dat kost allemaal tijd.

Gaat u er echter vanuit dat u in beginsel na een paar maanden per succesvolle affiliate opzet slechts tussen enkele tientjes tot hooguit een paar honderd euro per maand zult verdienen.
Dat is al enorm mooi, maar of u dat ook vindt, ligt aan uw instelling.


Bukt u om een muntje van 20 cent van de grond te rapen, of is het voor u alleen maar interessant als er een briefje van honderd voorbij komt dwarrelen?
Dat briefje van honderd kunt u lang op wachten, maar die 20 centen, die liggen er al zat. Eenmaal opgepakt kan zoiets per maand een briefje van honderd worden.
Immers, als eenmaal een campagne er staat, dan kan het bijna volautomatisch de maandelijkse opbrengst geven... Dan terugkijkend over de afgelopen maanden is het ineens wel interessant geworden.


Als u steeds meer opbouwt en blijft bouwen, dan kunt u er ongetwijfeld op een gegeven moment van gaan leven. Wel blijf ik aanraden om meer te doen dan alleen affiliatemarketing.

Google gaf in 2005 de reden daarvoor perfect aan. Een kleine aanpassing in de regels bij Google zorgde er namelijk voor dat ineens 80% van de bestaande affiliate campagnes voor externe services vrijwel niet meer getoond werden. Wie dit als affiliate niet doorheeft, of wie niet in staat is een oplossing voor de nieuwe uitdaging te verzinnen, die is in één keer verstoken van het inkomen uit die hoek.
Dit gebeurde in 2010 nog een keer. Het zal dan ook de laatste keer niet zijn dat dit soort zaken gebeuren.


Wed dus voor uw inkomen nooit op één paard.

Die ene baan kunt u kwijtraken, maar alleen maar van affiliatemarketing via Google gaan leven is in feite net zo gevaarlijk en onverstandig.

Belangrijk is ook een ander feit.
Namelijk de omvang waarover we praten. Denkt u allereerst maar in termen van 30 euro kosten en 60 euro inkomsten. Het is van belang u te realiseren dat dit niet zomaar even x 100 kan. Ik heb betaalde advertenties in Google die in een maand tijd zo'n 500.000 keer getoond worden. Er zijn simpelweg niet genoeg internetters in die doelgroep om dat x 100 te doen.
Op één van die campagnes is laatst in een maand tijd 300 keer geklikt. Per klik was ik daarmee ongeveer 0,10 eurocent kwijt. Slechts 4 keer nam een bezoeker een product af, hetgeen me de 60 euro opleverde.

De manier waarop dit me meer geld kan gaan opleveren is als ik nog meer views krijg of liever nog, een hogere bestel frequentie weet te realiseren, of nog iets goedkoper kliks kan realiseren.
Als ik dan naast deze betaalde Google opzet ook gratis zou kunnen promoten zou het wel een interessante opzet zijn, terwijl het dat op dit moment nog niet echt is. Immers 30 euro winst is te weinig voor de inspanning die ik heb gedaan. Iedere maand echter 30 winst, en alles op automatische piloot, maakt het echter wel interessant.

Nu heb ik persoonlijk, niet geheel toevallig, ook de mogelijkheid om gratis te promoten. Immers kan ik bijvoorbeeld bij een aantal producten eventueel de services www.beursbox.nl of www.succesverhaal.nl daarvoor inzetten.
Stel even dat ik via die gratis weg maandelijks een extra twee verkopen kan realiseren en via de betaalde weg ook nog eens de vier kan handhaven, dan is het toch weer interessant. Ik ben dan echter wel tevreden met slechts enkele tientjes per maand per campagne.
Het mag duidelijk zijn dat u heel wat van dit soort zaken in de markt moet hebben staan om er van te kunnen leven.

Dat is dan ook de realiteit waar ik u op wil wijzen.
Realiteit is namelijk dat de meeste initiatieven waarbij producten van anderen verkocht worden, netto slechts tussen enkele tientjes tot een paar honderd euro per maand opleveren.
Wat kunt u doen met 200 euro per maand extra en al vrij snel nadat u begonnen bent? Is dat interessant? Of kunt u slechts iets met 4000 euro of meer in de maand...
In dat laatste geval gaat het moeilijk worden. 4000 per maand is het probleem niet, het probleem is slechts dat zoiets veel tijd en inspanning gaat kosten.

Voor u denkt dat het dus alleen maar dit soort kleine bedragen zijn, ik heb af en toe ook dagen met ineens een promotie die perfect getimed is en dan kan er zo maar ineens 1000 euro of meer in één dag worden verdiend... Ze
waren in de periode 2001 tot 2006 ook voor mij nog veel te zeldzaam die dagen, maar ze waren er al wel.

Kleine inkomsten uit verschillende bronnen. Steeds weer zoeken naar nieuwe producten en steeds proberen te verbeteren van wat er al staat.
Pas na jaren had ik ook van die doldwaze dagen dat er letterlijk tienduizenden
euro's per dag verdiend werden. Niet te vaak, maar mijn gemiddelde inkomen
beliep ondertussen wel tienduizenden euro's per maand met af en toe een
uitschieter.


Voor u dus uw baan opzegt om die mooie Internet markt op te gaan, moet u zich even realiseren dat die weg er wel eens anders uit kan zien dat dat u zich er tot nu toe van voorstelde.

Gratis adverteren is overigens leuker, maar nog arbeidsintensiever omdat het veel meer voorbereiding kost.
Ik heb mezelf de eerste twee jaar na mijn herstart extra opdrachten gegeven die het aan de ene kant moeilijker maakten, maar het aan de andere kant ook een bijzonder degelijke bodem gaven.
Eén van die opdrachten aan mezelf was het feit dat ik geen geld aan advertenties en reclame zou gaan uitgeven.

Een andere opdracht die ik mezelf gaf was dat ik op mijn eigen sites geen externe betaalde advertenties zou plaatsen.
Pas in het derde jaar van mijn herstart als internet ondernemer ben ik voorzichtig van beide uitgangspunten af gaan stappen.
De reden van die striktheid was niet alleen omdat ik het mezelf expres moeilijk wilde maken, maar in 2001 en 2002 was er voor een startende ondernemer geen bedrijf te vinden die een betaalde advertentie zou willen zetten. Ik heb de moeite om adverteerders te vinden dan ook niet gedaan, maar zocht andere bronnen van inkomsten.
Op dit moment is het vinden van adverteerders geen probleem meer. Ze vinden mij wel, daar hoef ik nu niet eens reclame voor te maken. Het zou zonde zijn om zo'n markt dan niet te gebruiken. Zelf adverteer ik nu ook met betaalde advertenties. Het blijft echter leuker om te proberen via gratis advertenties omzet te krijgen. Het geeft simpelweg veel meer voldoening.

Pro Gain BV heeft een aantal initiatieven waarvoor ondernemende personen nodig zijn zoals onder andere hierboven beschreven. U kunt u hier opgeven!
In feite komt het er op neer dat ik al jaren meer ideeën heb dan ik feitelijk zelf nog kan uitvoeren. Ik heb daarom nog een lijst gemaakt met daarop ondernemers die graag ideeën horen om zelf te kunnen uitvoeren.
 


Er is overigens ook een E-boek Online Ondernemen door Pro Gain BV uitgebracht! En must have voor iedereen die op Internet als Ondernemer actief wil zijn: www.marketingcursus.com.

Vriendelijke groeten,



Tom Lassing



Directeur Pro Gain BV



Wilt u een vriend wijzen op deze gratis Succesverhaal nieuwsbrief, verwijst u dan graag naar www.succesverhaal.nl

U mag deze nieuwsbrief doorsturen naar vrienden en bekenden. U mag ze ook verder publiceren, mits u er altijd bij wilt plaatsen dat u deze nieuwsbrief heeft van www.succesverhaal.nl en dat ze geschreven is door Tom Lassing.
De andere artikelen nog eens lezen: http://www.succesverhaal.nl/artikelen.html


Labels: , , , , , ,




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?